Wanneer kan ik een woord als merknaam deponeren?

Merken zijn belangrijke middelen voor organisaties om zich van elkaar te onderscheiden. Daarnaast worden merken gebruikt om de klanten te laten zien welke producten door hetzelfde bedrijf gemaakt worden. Voorts kan een merkenrecht gebruikt worden om misbruik door anderen te voorkomen. Hoe en tegen welke rechten kan een merkenrecht worden ingeroepen? Welke functies heeft een merkenrecht? Met welke voorwaarden en voorschriften moet rekening worden gehouden bij de deponering van een merkenrecht? Dit en meer komt in dit artikel aan bod.

Lees hier de rest van het artikel.

De macht van Google.

Wanneer je mensen op straat vraagt wat de eerst zoekmachine is die hen te binnen schiet, zal bijna iedereen Google noemen. Google is al jaren de bekendste zoekmachine, maar hoe heeft hij zoveel bekendheid kunnen krijgen? Is het alleen een goede zoekmachine, of is er een andere reden voor de bekendheid ervan? In dit artikel zal ik ook ingaan op de vraag waarom deze zoekmachine een interessant onderwerp is voor een ICT-jurist.

Lees hier meer.

Waarom kan ik geen korting krijgen op online bestelde Nederlandse boeken?

Het grote verschil tussen online en offline verkopers is dat offline verkopers hun boeken vanuit een winkel verkopen. Toch kosten deze boeken hetzelfde als bij online-verkoop. In veel gevallen zal de consument bij online-aankopen alleen maar duurder uit zijn, omdat hij dan ook verzendkosten moet betalen. Veel consumenten zullen denken dat de verkopers van online boeken minder extra kosten hebben en daarom hun boeken goedkoper kunnen aanbieden. Daarnaast verkopen sommige online verkopers hun boeken inclusief verzendkosten, maar geven zij geen korting als het boek in een vestiging wordt afgehaald. Maar is het wel zo dat online-verkopers minder kosten hebben? Waarom kunnen zij dan geen korting geven? Welke wet ligt hieraan ten grondslag? En hoe maken grote online-verkopers daar gebruik van, als zij willen concurreren met de kleinere? Dat leest u allemaal in dit artikel.

Lees hier de rest van het artikel.

Via welke wegen zijn de Europese rechters benaderbaar?

In het artikel van vorige week heb ik uitgebreid uitgelegd hoe onze Nederlandse burgerrechterlijke instanties werken. Deze week zal ik voortborduren op het artikel van vorige week en eerst ingaan op de mogelijkheden om een uitspraak van de Europese rechters te krijgen. Daartoe zal ik het Europese Hof van Justitie bespreken, maar we beginnen met het Europees Hof voor de Rechten van de Mens.

Lees hier de rest van het artikel.

Op welke rechterlijke instantie kan je als Nederlander een beroep doen?

Iedere Nederlander die zich in een juridisch conflict bevindt, kan een beroep doen op een rechter om het conflict te beslechten. Dit is in de wet vastgelegd. Maar er zijn in Nederland en zelfs in Europa verscheidene rechterlijke instanties. Om u enig inzicht te geven in welke mogelijkheden u als Nederlander heeft, leest u in dit artikel meer over de verschillende rechterlijke instanties in ons land. Soms kan zo’n Nederlandse rechter een beroep doen op de uitleg van een Europese rechter of kunt u zelf als Nederlander bij een Europese rechter terecht. Daarover leest u meer in het artikel van volgende week.

De rest van het artikel over de Nederlandse burgerlijke rechters, vindt u hier.

Wat zijn Privacy Impact Assessments

Als een bedrijf met persoonsgegevens gaat werken, moet het voldoen aan verscheidene criteria die zijn omschreven in de Wet bescherming persoonsgegevens. Hieronder valt onder andere een risicoanalyse. Om het voor bedrijven eenvoudiger te maken deze analyse uit te voeren, is hier een model voor gemaakt; een zogeheten Privacy Impact Assessment (PIA). In dit artikel zal worden ingegaan op wie dit model heeft gemaakt en wat bedrijven ermee kunnen.

Lees hier de rest van het artikel.

Hoe betrouwbaar zijn beslissingsondersteunende kennissystemen?

Kennissystemen winnen steeds meer terrein in onze huidige maatschappij. In het stuk over de rechtsinformatica is reeds uitgelegd wat kennissystemen zijn. Deze systemen kunnen van grote invloed zijn op het nemen van juiste beslissingen ingeval van keuzes waarbij bepaalde criteria moeten worden ingevuld. Er kan echter ook te veel waarde aan de beslissingen van een dergelijk systeem worden gehecht. In dit artikel zal ik door middel van onderzoek dat op dit gebied is gedaan, laten zien hoe betrouwbaar deze systemen zijn en hoe de kwaliteit van de beslissingen door deze systemen verbeterd kan worden.

Lees hier meer.

Wet koop op afstand.

Sinds 13 juni 2014 is de nieuwe Wet koop op afstand in werking getreden. In deze wet is meer aandacht gekomen voor de bescherming van de consument. In dit artikel kunt u lezen wat deze wet inhoudt, wanneer hij van toepassing is en wat de grootste veranderingen zijn waarmee iedere online verkoper rekening moet houden.

Voor de rest van het artikel klik hier.

Klantenreacties en wet koop op afstand

Deze week even geen nieuw artikel, wel wil ik jullie wijzen op enkele wijzigingen in zowel mijn website als de ontwikkelingen op wettelijk gebied. Om te beginnen staat er vanaf vandaag een pagina online waarop enkele van mijn klanten hun reactie hebben gegeven. Lees hier hoe anderen over mijn kwaliteiten denken.

Daarnaast treedt er vanaf morgen een nieuwe wet in werking waarop ik alle ondernemers wil wijzen die online hun producten verkopen. Er treed morgen een nieuwe wet in werking met betrekking tot de koop op afstand. Na het weekend zal ik een artikel uploaden dat de gevolgen van deze nieuwe wet bespreekt.

Wat is kennismanagement?

In deze tijden van crisis en groei van digitale mogelijkheden, is het voor een bedrijf belangrijk om stil te staan bij de grootste krachtbron die het heeft: kennis. In dit artikel zal ik ingaan op de vragen omtrent de mogelijkheden van het behoud van deze krachtbron: hoe komt kennis tot uitdrukking en wat is er nodig om deze bron te behouden en te laten groeien. De eerste vragen die hierbij aan bod zullen komen zijn wat kennis eigenlijk is, en waaruit kennis kan bestaan.

Lees hier het artikel over kennismanagement.