De nieuwe bonuskaart van de Albert Heijn

De nieuwe bonuskaart van de Albert Heijn.

Sinds maandag 21 oktober 2013 heeft de Albert Heijn een nieuwe bonuskaart geïntroduceerd. Deze bonuskaart is een voorbeeld van de manier waarop onze privacy op een onopvallende manier wordt beperkt. Deze kaart kunt u registreren en dan houdt deze grootgrutter uw inkopen bij. Aan de hand daarvan krijgt u persoonlijke aanbiedingen.

Veel mensen zien er geen kwaad in wanneer een supermarkt hun aankopen bijhoudt. Zij zien alleen de voordelen van de persoonlijke aanbiedingen. Hun argument is vaak: “Ik heb niets te verbergen, dus wat maakt het dan uit?” of: “Zolang het mij extra persoonlijke kortingen oplevert mogen ze best mijn koopgedrag bijhouden.” Deze mensen denken er echter niet over na of de voordelen voor het bedrijf wel zo wenselijk zijn voor de klant.

Naast het feit dat de inkomsten van Albert Heijn door deze extra aanbiedingen zullen stijgen (omdat de klanten producten zullen kopen die ze anders misschien niet zouden kopen), kunnen allerlei statistieken van het koopgedrag van de klanten worden doorverkocht aan producenten. Voor een producent kan het bijvoorbeeld zeer interessant zijn welk soort klanten zijn producten koopt en in welk deel van Nederland de meeste omzet wordt behaald.

Producenten zullen Albert Heijn hier flink wat geld voor willen betalen. In een maatschappij waarin de keuze van het aantal supermarkten toch al kleiner wordt – enkele jaren geleden verdween de formule van Super de Boer en nu is de formule van de C1000 aan het verdwijnen – kan deze ontwikkeling de positie van Ahold (eigenaar van onder meer Albert Heijn) alleen maar versterken tegenover de andere supermarktformules.

Mijn vermoeden is dat als de ontwikkelingen op eenzelfde voet blijven doorgaan, er op termijn nog twee supermarktformules overblijven. Het zal hierbij gaan om één van de discounters (zoals Aldi en Lidl) en één van de uitgebreidere supermarkten (zoals AH en Jumbo). Naar mijn mening zal dit de prijzen van de levensmiddelen niet ten goede komen, evenals de brede keuze van producten voor de klanten. Deze ontwikkelingen lijken nog ver weg, maar zijn zeker niet onrealistisch en vergezocht.

Als klant moeten wij nu al nadenken of we deze ontwikkelingen willen bespoedigen of vertragen.

Lees ook de andere artikelen van mr. Sophia Sipkens.